Uppåner

Inte kunde jag veta att det skulle vara så ansträngande att hålla igång en blogg. Och varför jag bestämde mig för att skriva precis nu, när jag är tröttast i världen, vet jag inte heller. Har haft lite dåligt samvete (eller vad det nu är, ångest kanske) för att jag aldrig skriver, men skit i det nu.


Jag har sommarlov! Typ. Det är inte mycket jag behöver göra om dagarna och det jag behöver göra trivs jag ganska bra med så jag har ingen anledning att klaga. Diska är det enda som är riktigt tråkigt nu för tin.


Jag funderade på en grej angående det här med bloggandet. Alltså, jag har skrivit SÅ många inlägg så det är inte klokt, men bara i mitt huvud. Jag kan sitta på bussen t.ex. och komma på något roligt som jag vill dela med mig av och tänker att jag borde ju självklart skriva om det i min blogg som jag aldrig skriver i! Så sitter jag där och pysslar ihop ett helt inlägg, skrattar åt mina fyndigheter och klickar mentalt på "Save". Men sen när jag kommer hem så är alla fyndiga inlägg raderade. Inte kan jag hålla något i huvudet så länge. Neej nej. TÄNK vad många gånger jag har skrivit just det här inlägget i min hjärna. Save å radera. Save å radera. Drygt..

En kul grej med mitt blogg-liv just nu är att jag läser så förbaskat mycket bloggar och några av dom råkar faktiskt vara dom här ni vet, fjortiehemeheme.. VA SA DU?! JO jag sa att vissa av dom bloggar jag läser råkar vara "skrivna" av dom här fjortisbloggarna (klart man skäms lite men jag vill läsa om allt möjligt) som man kan se överallt.

Jag säger "skrivna" för det är fan i mig en överdrift att säga att dom kan det. Skriva alltså. Följderna blir tyvärr att jag snart inte längre vet hur man stavar! Jag kommer på mig själv med att tveka och tänka: Hur sjutton var det nu igen? - Jag har sett dig, eller jag har sätt dig? Aaaah!

Okej riktigt så illa är det inte.. Än. Men för dom stackars förbaskade ungarna som inte kan stava för att rädda sina liv är det det. För dom är det jävligt illa. Men jag vet vari problemet ligger: Folk läser inga böcker längre. Läs en bok för bövelen! Jag läser en väldigt bra nu av Mia Skäringer (ni vet Mia och Klara?) som heter "Dyngkåt och hur helig som helst" och jag älskar den men jag älskar många böcker.

Oj nu kom vi lite ur kurs men jag blir så förbannad på folk som inte vet hur man stavar! Varför jag blir så upprörd vet jag inte och jag är lite väl mycket fascist när det kommer till ämnet men så kan det vara. Jag råkar bara tycka att det är viktigt att man kan stava. Know your ABC!

Inte för att jag är världsbäst på att skriva men jag vet tillräckligt och kan därför tumma lite på reglerna om jag vill. Jag skriver DOM istället för dem/de t.ex. Inte så stor grej men ändå. Å HALLÅ där har vi en till grej som jag verkligen sitter och irriterar mig på (hej jag har inget liv så jag hakar upp mig på hur folk stavar istället för att fokusera på vad dom säger) VARFÖR har alla börjat missbruka ordet dem? Det finns ett litet ord som heter de också. Kan folk lära sig skillnaden? Sen har vi ju särskrivning men det är uttjatat sedan länge.


Det finns såklart massa grejer som jag inte heller fattar. Får man börja en mening eller ett stycke med ordet "Men"? Min svenskalärare i 8an sa att det fick man absolut inte med sen dess har jag läst en hel del böcker och dom har minsann inte brytt sig ett skit i vad min svenskalärare sa. Så jag är fortfarande osäker men skiter i vilket. Dom som skriver dem i tid och otid kanske också skiter i hur det egentligen är men det tror inte jag. Jag tror att det var någon som kom på att skriver man dem istället för dom så låter man banne mig liite finare.

(Jag kan ha svårt att hålla mig inom ett och samma tempus och jag använder citationstecken när det inte är citat).

Aaaah det var skönt att få ur sig men jag kommer väl antagligen få äta upp det. Haha. Ja ja nog om detta innan jag helt och hållet blir en bitter gammal gubbe.

Fast jag måste bara säga en sak till gällande allt det där ovan, nämligen att kan ni förstå hur otroligt utmattande det är för mig att skriva ett ynka litet blogginlägg eller? Jag kan ägna långa minuter åt att fundera över en enda mening. Är den rätt byggd? Kan man säga så? Stavas det verkligen tillräkligt *googla* Ändra ändra. Jag försöker att inte tänka på det alltför mycket men det är svårt när man gärna vill slå andra lite mjukt på fingrarna, då måste man ju själv föregå med gott exempel. Men orka hela tiden.


Eftersom det var ett tag sen jag skrev så kan jag fortsätta lite till och berätta om mitt liv utöver språkfascismen. Jag älskar fortfarande min pojkvän mer än jordgubbar (och mycket annat). Vi firade oss med att åka till Furuvuik en lördag i maj and iz was wonderful. Alla djuren hand i hand. Sen så är det ju nästan sommar, juni iallafall och jag är allergisk mot allt som har pollen eller päls.

Min kära fina vän Monika och hennes Ervin har fått en superbäbis som heter Albin! Det är ju bland det bästa som hänt den här sommaren.

Fornby är över för alltid. Till hösten ska jag ta mig i kragen och piska upp mina betyg så att jag har möjligheten att bli bibliotekarie om jag vill. Sen luskar jag lite i om jag ska försöka mig på att bli svetsare, men det är längre fram. Skulle vara spännande.

Vår lilla kattbäbis Nova är solblekt i sin svarta päls och väldigt fin. Ryoko mår också bra.

Vecka 32 bär det av till Visby igen! Sjunde gången för mig, andra för Daniel och Richard. Jag längtar lika mycket som alltid och tycker inte det kan bli nionde augusti snabbt nog. Bävar lite inför allt jävulskap jag ska sy men det är ju en del av charmen att få skolios och nervsammanbrott veckan innan man åker.

Just nu sitter jag halvt bekvämt i vår soffa och lyssnar på Sagor & Swing. Ska strax kissa och gå och lägga mig. I morgon ska jag se film som jag budgethyrt från bibblan. Eller det är inte ens jag som hyrt dom det är Daniel för jag har för mycket böter (100kr) på mitt lånekort.. Slarver! Senare på kvällen ska vi åka och handla. Det är en mysig paraktivitet jag uppskattar. Det är aldrig så kul att handla som när man handlar med en älskling.


Gonatt alla bär


Ps. Reserverar mig för blurrigt inlägg nånstans där i mitten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0